La creatività della scrittura manuale nell’attualità culturale
DOI:
https://doi.org/10.4454/graphos.30Keywords:
handwriting, creativity, pedagogical and expressive observation of writing, cultural actuality, criticality of writing virtualizationAbstract
With this contribution we have tried to compare three fundamental aspects of the human dimension: creativity, manually written writing and some critical aspects of current culture. At first, we tried to give a semantic sense to the concept of creativity, often very nuanced and differently definable (here understood above all in its existential reality); secondly, the concept of handwriting was reviewed in relation to what was considered on the theme of creativity: the latter is implicit in the very dynamisms of handwriting as well as in that produced by each individual with all its expressive specificities; finally, the possible criticalities of the creativity of and in writing in the face of cultural actuality (and its socio-educational dynamisms) were analyzed, a topicality increasingly aimed at virtualizing written communication and less and less open to the material and exercise expression of writing.
References
Anderson H.H. (1972), La creatività e le sue prospettive. Brescia: La Scuola.
Angelini C. (2022), La grammatica del segno: imparare a scrivere nella scuola primaria con l’esercizio quotidiano e strumenti scrittori ergonomici. Graphos I, 1, 2022, pp. 99-118.
Angelini C., Manetti E. (a cura di) (2018). Imparare a scrivere a mano. Roma: Epsylon. Bolter J.D., Grusin R. (2003), Remediation. Milano: Guerini.
Cardarello R., Bertolini C. (2020), Didattiche della comprensione del testo. Metodi e strumenti per la scuola primaria. Roma: Carocci.
Changeux J.-P. (2003), L’uomo di verità. Milano: Feltrinelli.
Crépieux-Jamin J. (1985), Il carattere dalla scrittura. Urbino: QuattroVenti.
Csikszentmihalyi M. (1988), Optimal Esperience, Cambridge University Press, New York.
Csikszentmihalyi M. (1997), Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York: Harper Perennial.
Damasio A.R. (1995), L’errore di Cartesio. Emozione, ragione e cervello umano. Milano: Adelphi.
De Beni R., Vocetti C., Cornoldi C. (2003), Nuova guida alla comprensione del testo. Gardolo (TN): Erickson.
Freinet C. (1978), L’apprendimento della scrittura. Roma: Editori riuniti.
Fromm E. (1972), L’atteggiamento creativo. In H.H. Anderson (ed.), La creatività e le sue prospettive (pp. 67-78). Brescia: La Scuola.
Gainotti G. (2014). È utile che i bambini continuino a scrivere a mano? Crusca per voi, II, 2014, n. 49, p. 4.
Gardner H. (1999), La nuova scienza della mente. Storia della rivoluzione cognitiva. Milano: Feltrinelli.
Gardner H. (2006), Cinque chiavi per il futuro. Milano: Feltrinelli.
Gardner H. (2022), La mente sintetica. Indagine sulle mie intelligenze. Milano: Feltrinelli.
LeDoux E.J. (2002), Il Sé sinaptico. Come il nostro cervello ci fa diventare quelli che siamo. Milano: Raffaello Cortina.
Longcamp M., Hlushchuk Y., Hari R. (2011). What Differs in Visual Recognition of Han-dwriting vs. Printed Letters? An fMRI study. Human Brain Mapping (Lancaster), 2011 Aug; 32(8), pp. 1250-1259.
Klages L. (1982), La scrittura e il carattere. Milano: Mursia.
Maragliano R. (2019), Scrivere. Formarsi e formare dentro gli ambienti della comunicazione digitale. Milano; Bologna: Luca Sossella.
Maslow A.H. (1971), Verso una psicologia dell’essere. Roma: Astrolabio.
Maslow A.H. (1972), La creatività nell’individuo che realizza il proprio io. In H.H. Anderson (ed.), La creatività e le sue prospettive (pp. 111-124). Brescia: La Scuola.
Moretti G.M. (2006), Trattato di grafologia. Intelligenza, sentimento. Padova: Messaggero.
Morin E. (2011), La sfida della complessità. Firenze: Le lettere.
Palaferri N. (2011), L’indagine grafologica e il metodo morettiano. Padova: Messaggero.
Peugeot J. (1985), La conoscenza del bambino attraverso la scrittura. Brescia: La scuola.
Piaget J. (1972), Lo sviluppo mentale del bambino. Einaudi: Torino.
Rogers C.R. (1972), Per una teoria della creatività. In H.H. Anderson (ed.), La creatività e le sue prospettive (pp. 95-110). Brescia: La Scuola.
Stoddard G.D. (1980), La creatività in campo educativo. In H.H. Anderson (ed.), La creatività e le sue prospettive (pp. 221-245). Brescia: La Scuola.
Travaglini R. (2019), Pedagogia e educazione dell’attività grafica infantile. Creatività, arte ed evoluzione “naturale” dello scarabocchio, del disegno e della scrittura. Pisa: ETS.
Travaglini R. (2020), Pedagogia della creatività. Roma: Aracne.
Travaglini R. (2022), Scrittura a mano versus scrittura digitale: conflitto o integrazione? Graphos. Rivista internazionale di Pedagogia e didattica della scrittura. I, 1, 2022, pp. 35-46.
Urbani P. (2019), Immaginare la scrittura perfetta. Un’utopia tra ragione e passione. Roma: Epsylon.
Vertecchi B. (a cura di) (2016). I bambini e la scrittura. L’esperimento Nulla dies sine linea. Coordinamento editoriale di G. Agrusti e C. Angelini. Milano: FrancoAngeli.
Visalberghi A. (1988), Insegnare ed apprendere. Un approccio evolutivo. Scandicci (FI): La Nuova Italia.
Wamain Y., Tallet J., Zanone P.G., Longcamp M. (2012). Brain responses to handwritten and printed letters differentially depend on the activation state of the primary motor cortex. NeuroImage (Bethesda, Maryland), 2012 Nov. 15; 63(3), pp. 1766-1773.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roberto Travaglini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.